logo

Hulp en klantenservice

Wij willen je helpen bij je woningruil! Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen. Als je het antwoord op je vraag niet kunt vinden, mag je ons altijd een e-mail sturen naar helpdesk@ruilmijnwoning.nl.

Je corporatie vermeldt de (wettelijke verplichte) voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zo kun je je eigen huurwoning adverteren, een geschikte woning zoeken om mee te ruilen en een aanvraag indienen. Of de woningruil echt door gaat hangt altijd af van de toetsing en goedkeuring door je corporatie.

Woon je in een huurhuis van een woningcorporatie in Nederland? En wil je graag verhuizen naar een andere huurwoning die beter bij je past? Dan kan woningruil een goede oplossing zijn. Je wilt bijvoorbeeld liever kleiner wonen en alles gelijkvloers. Terwijl een andere huurder juist graag een grotere huurwoning met meer slaapkamers wil. Met het ruilen van elkaars woning zijn er in één klap twee huishoudens geholpen! Niet opnieuw inschrijven, geen punten opbouwen, geen lange wachttijden: wat zouden veel huurders daarmee geholpen zijn!

Heb je rondgekeken op ruilmijnwoning.nl en wil je graag een account aanmaken? Klik dan op ‘Registreren’ om een account aan te maken. Dit is gratis en eenvoudig.

Op ruilmijnwoning.nl kun je eenvoudig reageren op andere woningadvertenties. Dit doe je door jouw favoriete woningen te ‘liken’ (duimpje omhoog). Dit kun je doen wanneer je jouw eigen woning ook hebt geadverteerd. Je kunt namelijk pas ruilen als je elkaars woning leuk vindt. Maak daarom zo snel mogelijk je advertentie aan, zodat andere woningruilers ook kunnen reageren op jouw woning.

Als je al een ruilpartner hebt is het niet nodig om het proces van liken en terug-liken te doorlopen. Dit is de werkwijze als je al een ruilpartner hebt:

  • Beide ruilpartners moeten zich inschrijven op ruilmijnwoning.nl en een account aanmaken;
  • Stuur, als beide ruilpartners zich ingeschreven hebben, een e-mail naar helpdesk@ruilmijnwoning.nl met daarin de volgende informatie:
    • Naam, huidig adres en e-mailadres van Ruiler A;
    • Naam, huidig adres en e-mailadres van Ruiler B.
  • Wij zorgen dan dat de koppeling gemaakt wordt, beide ruilers ontvangen daarvan een e-mail;
  • Beide ruilers kunnen dan als ze ingelogd zijn op ruilmijnwoning.nl de aanvraag verder compleet maken.

Nee, dat kan niet. Een 3-hoeksruil moet je bij je corporatie aanvragen.

Er zijn 3 mogelijke redenen je woning niet meer ziet:

  1. De woning is al in een ruil - Zodra een woning onderdeel uitmaakt van een woningruil wordt deze niet meer getoond. Je kunt tenslotte maar met 1 andere woning ruilen.
  2. Je hebt een woning gedisliked (duimpje omlaag) - Je kunt een woning disliken (duimpje omlaag). Het voordeel is dan dat je niet meer lastig gevallen wordt door ruilverzoeken van de huurder van die woning. Maar een dislike is wel definitief. Je ziet de woning dan ook echt niet meer in het overzicht op ruilmijnwoning.nl. Dit is ook niet terug te draaien.
  3. De huurder van de woning die je zoekt heeft jouw woning gedisliked (duimpje omlaag) - Als je een woning geliked hebt, dan kan het zijn dat de huurder van de woning niet geïnteresseerd is in jouw woning. In dat geval kan de huurder jouw woning disliken. Je kunt die woning dan ook niet meer terugvinden in het overzicht op ruilmijnwoning.nl. Dit is ook niet terug te draaien. De reden van deze functie is dat wij willen voorkomen dat deelnemers lastig gevallen worden met ruilverzoeken waar ze niet in geïnteresseerd zijn.

Voor sociale huurwoningen zijn woningcorporaties verplicht om de regels van het Passend Toewijzen te volgen die door de Rijksoverheid zijn opgesteld. De regels voor Passend Toewijzen kijken naar twee elementen: het verzamelinkomen van je huishouden en je huishoudgrootte.

Het verzamelinkomen van je huishouden wordt berekend door het verzamelinkomen van alle meeverhuizende bewoners bij elkaar op te tellen. Het verzamelinkomen wordt voor iedereen elk jaar vastgesteld door de Belastingdienst aan de hand van je belastingaangifte. Inwonende kinderen tellen hiervoor niet mee. Voor je huishoudgrootte wordt gekeken naar al je (meeverhuizende) medebewoners, dus inclusief kinderen en bijvoorbeeld inwonende ouders. In de tabel op Passend Toewijzen kun je zien welke huur voor jou 'Passend' is.

Een corporatie moet beoordelen of jouw inkomen ‘Passend’ is voor de woning die je wilt gaan huren. Dus niet te hoog en niet te laag. Om jouw inkomen te controleren moet je een document van de Belastingdienst van vorig jaar uploaden, ook als je nu meer, minder of helemaal niets verdient.

  • Alleen geldig zijn een ‘inkomensverklaring’ of een ‘definitieve aanslag inkomstenbelasting’ van het vorig jaar of het jaar ervoor;
  • In het document moet het verzamelinkomen van dat jaar zichtbaar zijn.

Je kunt jouw inkomensverklaring (verklaring geregistreerd inkomen) digitaal opvragen via de website van de Belastingdienst. Je kunt dit regelen via ‘Mijn Belastingdienst’. Je kunt op https://mijn.belastingdienst.nl/inloggen inloggen met je DigiD. Als je bent ingelogd ga je naar het tabblad inkomstenbelasting > kies daar het meest recente Belastingjaar > klik vervolgens onderaan de pagina op de blauwe balk met het inkomen van het betreffende jaar > klik dan op: “Ik wil een inkomensverklaring afdrukken”.

Als het online via Internet niet lukt kun je ook bellen met de Belastingdienst via 0800-0543 (gratis) om jouw inkomensverklaring telefonisch op te vragen. Dit duurt wel langer.

Een corporatie moet vaststellen hoe en waar je nu ingeschreven bent. Daarvoor kan de gemeente waar je nu woont een document afgeven. De precieze naam van het document kan jammer genoeg van gemeente tot gemeente verschillen. Meestal heet het document ‘Historisch uittreksel BRP’ of ‘Uittreksel Gemeentelijke Basisregistratie Personen’.

Je kunt dit uittreksel tegen betaling afhalen op het gemeentehuis in jouw woonplaats. Je kunt het uittreksel ook via Internet bestellen bij jouw gemeente. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

BELANGRIJK: Op dit uittreksel moeten de volgende gegevens staan:

  • Alle tot jouw huishouden behorende personen (naam en geboortedatum);
  • De datum waarop de huidige woning is betrokken;
  • Alle historische adressen (oftewel waar je hiervoor gewoond hebt).

Een corporatie wil graag weten hoe de huidige huursituatie is. Als je nu in een huurwoning woont, moet je bij de verhuurder waar je nu huurt, een ‘Verhuurdersverklaring’ opvragen en die bij ruilmijnwoning.nl uploaden. Op een ‘Verhuurdersverklaring’ geeft jouw verhuurder aan of je huurachterstanden hebt en of je overlast hebt veroorzaakt in de huidige woning.

De verhuurdersverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.

Bij een interne ruil is een verhuurdersverklaring ook nodig om een goede beoordeling te kunnen doen.

Als je een bewindvoerder of een budgetbeheerder hebt is het belangrijk dat deze akkoord gaat met jouw verhuizing naar deze woning. Een corporatie is verplicht om dat te controleren. Upload daarom een schriftelijke verklaring waarin jouw bewindvoerder zich akkoord verklaart met jouw verhuizing en de nieuwe huur.

BELANGRIJK:

  • In de verklaring moet duidelijk vermeld worden dat het om deze woningruil gaat (met vermelding van de nieuwe huur (streefhuur) van de ruilwoning);
  • De verklaring mag niet ouder zijn dan 1 maand.

Als je ondernemer bent gelden er andere eisen aan de documenten die aangeleverd moeten worden voor de toetsing van het inkomen. Dan moeten de volgende documenten m.b.t. inkomen aangeleverd worden:

  • Het uittreksel van de Kamer van Koophandel
    • Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 3 maanden;
  • De digitale aangifte inkomstenbelasting van het voorgaande jaar + winst- en verliesrekening voorgaande jaar of Voorspelling (prognose) winst- en verliesrekening van het huidige jaar
    • Zowel op de prognose als op de winst- en verliesrekening moet het belastbaar jaarinkomen staan;
    • Beide moeten opgesteld zijn door een erkend accountant of boekhouder met daarop een stempel
      • Let op: de 3 ondernemersaftrekposten moeten vermeld zijn op de prognose en/of winst- en verliesrekening:
      • Zelfstandigenaftrek;
      • Startersaftrek;
      • MKB-vrijstelling;
      • Als deze aftrekposten niet van toepassing zijn, dan moet dit als toelichting erbij vermeld worden.

Hulp nodig?

Neem contact op met onze beheerder